Sintra – Cabo da Roca – Cascais

Sintra – jak wejść na górę nie męcząc się?!

Nie tylko Lizbona jest atrakcyjnym i pięknym miejscem, ale też besprośrednie otoczenie portugalskiej stolicy ma się czym pochwalić. Nawet jeśli jest się w Lizbonie tylko na krótko warto odwiedzić to magiczne miejsce: Sintra – słowami naszego przewodnika – miasto-ogród – to urocza miejscowość otoczona zielonymi górami i lasami. Znajdujące się na liscie UNESCO miasto  i jego okolice oferuję wiele do zwiedzania. W starym miescie króluje na przykład Palácio Nacional z dwoma charakterystycznymi kominami.  Mniej więcej kilometr na zachód od centrum Sintry znajduje się Quinta da Regaleria.

Quinta da Regaleria, jedno z piękniejszych zabytków, które zwiedziliśmy, to niesamowita rezydencja w stylu neomanuelińskim z  początku dwudziestego wieku.  Twórcą tej wyrafinowanej konstrukcji, która została zlecona przez brazylijskiego bogacza António Carvalho Monteiro, to włoski architekt Luigi Manini, . Główną atrakcją to jednak  przyległy do budowli ogród, w którym schowane są fontanny, groty, wieże, mostki, wodospady i oczka wodne. Spacerując po tym tajemniczym parku można się poczuć jak podczas podróży w czasie. Nic dziwnego, że spędziliśmy tam kilka godzin.

Na wzgórzach starej Sintry znajduje się jeszcze niezwykły Palácio da Pena oraz Castelos dos Mouros (zamek Maurów). Najtańszy i najzdrowszy, ale też najbardziej męczący sposob na dostanie się do obu zabytków to podejście na piechotę. Alternatywnie można podjechać autobusem kurusjącym między pałacem i centrum Sintry (tam i z powrotem 5€). My się zdecydowaliśmy na podejście pieszo, więc dotarliśmy na górę nieco zmachani, a gdy zobaczyliśmy ceny za wstęp (Palácio da Pena: 13,5€, Castelos dos Mouros 7€) zdecydowaliśmy się odpuścić pałac aby pospacerować po ruinach mauretańskiego zamku i podziwiać widoki na Sintrę.

Cabo da Roca i Cascais

Wczesnym popłudniem wsiedliśmy do autobusu w kierunku miasteczka Cascais przez Cabo da Roca, najbardziej na zachód wysuniętego miejsca kontynentalnej Europy. Jak pozostali pasażerowie autobusu wysiedliśmy, aby pooglądać skalisty brzeg, który leży 144 m nad poziomem Atlantyku.
Następnym autobusem zabraliśmy się do Cascais na najdroższe lody które do tej pory jedliśmy (lodziarnia Santini, jedna gałka składająca się jakby z dwóch smaków = 2,7€; trzy smaki = 4,5€). Przypadkowo trafiliśmy na przygotowania do Red Bull Flugtag i mogliśmy podziwiać pomysłowe latające konstrukcje.  Pozy tym, Cascais nas zbytnio nie zachwyciło przede wszystkim ze względu na dużą ilość turystów i bardzo mało atrkcyjną plażę w samym mieście.

Informacje praktyczne i ceny:

– przejazd z Lizbony do Sintry trwa ok. 45 minut i kosztuje 2,15€ (one way)
– przejazd autobusem z Sintry do Cabo da Roca lub Cascais kosztuje 4,10€ – UWAGA – jeśli jedzie się do Cascais zatrzymując się w Cabo da Roca, trzeba wsiadając kupić ponownie bilet (ok. 3,30€)
– wszystkie przejazdy pociągami (czyli w naszym wypadku z Lizbony do Sintry, lub z Cascais do Lizbony) są również w cenie LISBOA card, którą przetestowaliśmy na dwa dni (więcej informacji tutaj)